fredag 13 juni 2008

Siljan - Kan det bli Sveriges svar på Jurassic Lake?


Det har väl knappast undgått någon som är lite fiskeintresserad att det simmar massvis med regnbåge i Siljan numera. Det var ju ett tag sen kassodlingen fick sig en liten lätt touch av ett par isflak (det är i alla fall vad historien säger). Och diskussionen om hur mycket fisk det var som rymde finns det nog inget slut på. Men slottslax egen bedömning säger 250 ton. Medans andra källor som har kontakt med uppsatta personer säger 8 kassar a' 50 ton och det är ju då 400 ton. Personligen skulle jag inte bli förvånad om det rör sig om ännu mer, men det är rena spekulationer från min sida.

Nog om det, nu till vad det medfört.

Försäljning av fiskekort, fiskeutrustning och stugnätter har skjutit i höjden och flera vandrarhem runt Siljan har varit fullbelagda varje helg sedan nyår. Sen kommer det en massa annan merförsäljning uppe på det, i form av mat, bensin m.m

Jag tror att detta har fått folk som lever i Siljanbygden att inse att det finns en riktig naturresurs i fiske i allmänhet och i synnerhet detta fiske. Jag hoppas att det i långa loppet kan leda till kunskap som kanske ger möjligheter till ett mer ekologiskt fiske i andra sjöar i Dalarna. Folk blir, precis som på alla andra ställen hemmablinda och fattar verkligen inte att folk kan betala pengar för att komma och fiska. En sådan sak som att fiska har ju varit dem själva naturligt sedan barnsben men då mest för husbehov och många gånger har en sådan fisk som gäddan setts som en konkurrent och därför hamnat ett par meter upp i skogen i stället för att släppas tillbaka eller ätas upp. Tro mig jag vet, har själv slängt gäddor i skogen pga okunskap om dess viktiga roll i ekosystemet. Samma gädda som i mälarregionen kan fiskas för 1750 kr per person/dag och skapar massor med arbetstillfällen.

Var själv uppe i Mora för ett tag sedan och provade att flugfiska dessa regnbågar. Eftersom att jag gärna fiskar i strömmande vatten så sökte vi upp ett utlopp av en å i Siljan och där tillbringade vi en kväll och så roligt som jag hade där , har jag inte haft på länge i ett "strömmande" vatten. Vi plockade ett 15 tal regnbågar mellan 1,5 & 3 kg. Dom högg på Haröra i strl 8 och senare på kvällen på svarta zonker. Och att dom simmat runt i Siljan i ca 6 månader märktes, dom hade fått muskler och vi hade härliga fighter på så kraftiga spön som #7. Vi påträffade även båge en bra bit upp i ån (kanske va det lek på gång). Pratar jag med vänner som är bosatta i Mora, så får jag rapporter om fisk som vakar och tar insekter och även fisk som rensas och har småfisk i magen.

Den regnbåge som simmar i Siljan har kommit för att stanna. Så vi kanske har ett nytt Jurassic Lake att se fram emot. Vissa av oss får kanske inte uppleva det så det är lika bra att njuta så länge det går.

Vill du prova på detta fiske med guide så kontakta mig. Jag förmedlar gärna kontakten

Mvh Simon